Met deze update Toezicht Kinderopvang brengen we je op de hoogte van belangrijke onderwerpen en thema’s binnen de kinderopvang.
Preview Text
|
Update Toezicht Kinderopvang
|
|
|
|
|
Met deze update Toezicht Kinderopvang brengen we je op de hoogte van belangrijke onderwerpen en thema's binnen de kinderopvang. Het doel van de update is jou te ondersteunen bij het dagelijkse werk. De update versturen we ongeveer 2 keer per jaar.
|
|
|
|
|
|
Het team toezicht kinderopvang bestaat uit 16 toezichthouders. We voeren in opdracht van gemeenten in West-Brabant de onderzoeken uit. Heb je een vraag aan een toezichthouder in jouw gemeente? Neem dan contact met ons op via thz@ggdwb.nl of 088 639 20 88.
|
|
|
|
|
|
Sinds 1 januari 2022 hebben gemeenten en toezichthouders de vrijheid gekregen om kinderopvanglocaties op een meer flexibele manier te inspecteren. Hierdoor kunnen wij als toezichthouders ons richten op specifieke punten zonder het doorlopen van een vast aantal verplichte inspectiepunten. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor diepgaander onderzoek. In West-Brabant zijn inmiddels alle gemeenten begonnen met deze flexibele toezichtbenadering. Het kan zijn dat we bijvoorbeeld bij de ene locatie vragen naar alle documenten die gaan over het pedagogische beleid en bij de andere locatie om alle informatie over het veiligheids- en gezondheidsbeleid. Deze benadering helpt ons om het toezicht minder voorspelbaar te maken en het biedt ruimte voor (risicogericht) maatwerk. Door deze flexibilisering kan het toezicht gerichter worden ingezet, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de kinderopvang.
|
- De aanwezigheid van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en de juiste inschrijving in het Personenregister Kinderopvang.
- De eisen met betrekking tot voorschoolse educatie (VE) indien van toepassing.
- Het toezicht op de pedagogische kwaliteit en het voeren van gesprekken hierover.
|
Heb je een vraag over flexibel toezicht? Neem dan gerust contact met ons op.
|
|
|
|
|
Als een organisatie niet voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen, melden we dit in een inspectierapport. We kunnen de organisatie dan een herstelaanbod aanbieden. Het doel van het herstelaanbod is om de organisatie de kans te geven om binnen een bepaalde termijn verbeteringen door te voeren om alsnog aan de gestelde kwaliteitseisen te voldoen. Na afloop van de gestelde termijn zullen we opnieuw inspecteren om te beoordelen of de vereiste verbeteringen zijn doorgevoerd.
|
Wanneer wel, wanneer niet? |
Het is aan ons als toezichthouder om te bepalen wanneer het herstelaanbod wordt ingezet. Doorgaans dient het herstel van de overtreding binnen vier weken te zijn gerealiseerd en mag er geen sprake zijn van herhaling van de ‘overtreding’. Daarnaast moet de overtreding zich lenen voor herstelaanbod. Het blijkt minder geschikt voor overtredingen met betrekking tot de beroepskracht-kindratio, de VOG, inschrijving in het Personenregister Kinderopvang (PRK) en de pedagogische praktijk.
|
|
|
|
|
Toevoeging Meldcode huiselijk geweld voor gastouderopvang |
Voor zowel een kinderopvang als gasthouderbureaus staat veiligheid en bescherming van kinderen voorop. Daarom is er ook de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Tijdens een inspectie kijken we naar de meld- overleg- en aangifteplicht. Het gaat daarbij om de volgende voorwaarde: De gastouder heeft kennis van de handelswijze hoe, indien het de gastouder op enigerlei wijze bekend is geworden dat de houder van het gastouderbureau zich mogelijk schuldig maakt of heeft gemaakt aan een misdrijf tegen de zeden of mishandeling jegens een kind dat gebruik maakt van de door de houder aangeboden opvang, in contact te treden met de vertrouwensinspecteur kinderopvang en in geval van een redelijk vermoeden aangifte te doen bij een daartoe aangewezen opsporingsambtenaar. (Gebaseerd op art 1.51c lid 3 Wet kinderopvang)
|
Wat betekent het in de praktijk voor het gastouderbureau en de gastouder? |
De voorwaarde benadrukt de noodzaak voor gastouders om adequaat te reageren bij dergelijke vermoedens. De gastouder dient te weten welke route gestart moet worden als de gastouder, de houder van het gastouderbureau verdenkt van grensoverschrijdend gedrag tegen een opvangkind. Het kennis hebben van hoe in contact getreden kan worden met de vertrouwensinspecteur kinderopvang bij een redelijk vermoeden is noodzakelijk in dit proces en, indien nodig, aangifte te doen bij de politie. In de links hieronder staat ook een link naar een brochure van de vertrouwensinspecteur, met de contactgegevens. Deze link kan uiteraard gedeeld worden met de gastouders. De begeleiding van gastouders op dit onderwerp wordt verwacht vanuit de gastouderbureaus.
|
|
|
|
|
|
Doornboslaan 225-227, Breda
|
|
|
|
|
|
|
|